Weather Data Source: 30 days weather Novi Pazar

Akcija ili marketinški trik-oprez pri kupovini

Svedoci smo brojnih marketinških prevara u marketima, od promene cena, akcija, promocija i aplikacija. Neki od Novopazaraca sa kojima smo razgovarali kažu da im se dešavalo da kupe neki artikal na akciji, u nadi da su uštedeli novac, međutim ispostavi se da je on u drugom marketu znatno jeftijiniji i bez sniženja.

Šef Departmana za ekonomske nauke Državnog univerziteta u Novom Pazaru (DUNP) Ernad Kahrović kaže za portal Free media da potrošači treba da budu izuzetno obazrivi.

“Stručnjaci koji se bave unapređenjem prodaje u maloprodajnim objektima koriste različite tehnike masovnih i direktnih komunikacionih kanala, poput privredne propagande, direktnog marketinga, unapređenja prodaje, sponzorstva, publiciteta, lične prodaje i internet marketinga. Na taj način dolaze do većeg broja kupaca, povećavaju prodaju, a shodno tome prihod i profit koji maloprodajni objekti ostvaruju”, rekao je Kahrović.

On dodaje da prodajom takvih proizvoda, maloprodajni lanci nastoje da ih pozicioniraju u svesti potrošača kao povoljne i njima neophodne.

“Takođe, ciljevi koje maloprodajni objekti akcijama nastoje da ostvare su podsticanje probe, kratkoročna povećanja prodaje, ponavljanje kupovine, kupovina većeg pakovanja, privlačenje veće baze kupaca u odnosu na konkurente. Stoga, potrošači treba da izmere odnos koristi i troškova, odnosno koristi koje stiču kupovinom proizvoda koji se nalaze na akciji, kao i troškova koji nastaju kao rezultat kupovine”, precizirao je Kahrović.

On savetuje potrošačima da obrate posebnu pažnju na oznake na proizvodu, jer nije isto kada na namirinicama piše “najbolje upotrebiti do” i “upotrebiti do”. 

“Brojna istraživanja Evropske komisije pokazuje da malo građana EU razume razliku između navedenih oznaka. ‘Najbolje upotrebiti do’ označava datum do koga je namirnica na svom vrhuncu po ukusu ili kvalitetu. ‘Upotrebiti do’ označava krajnji preporučeni datum do koga možete jesti namirnicu vrhunskog kvaliteta. U potrošačkim organizacijama ističu da je oznaka ‘najbolje upotrebiti do’ samo reklamni trik”, kaže Kahrović.

Ernad Kahrović- privatna arhiva

Dodaje da su preporučeni rokovi proizvođača nastali pod pritiskom brojnih konkurentskih preduzeća.

“Njihov cilj je da dovedu kupca u zabludu. Tako se privlači pažnja potrošača, koji veruje da treba ispoštovati rok koji proizvođač preporučuje. Često se iza tih oznaka ‘najbolje’ kriju najduži mogući rokovi trajanja”, pojašnjava ovaj ekonomista.

Kao još jedan od marketinških trikova navodi mogućnost da maloprodajni objekti prvo podignu cene nekoliko dana, a onda ih vrate na prvobitni nivo i to predstavljaju kao akciju, čime kupce stavljaju u zabludu.

“Osim toga, neki proizvodi i namirnice imaju manju gramažu nego što piše na pakovanju, na šta treba obratiti posebnu pažnju prilikom kupovine. Dešava se i da sniže cenu proizvoda za 99 para i to ističu kao akciju. Naime, cenu proizoda sa 109,99 dinara promene u akcijsku cenu od 109 dinara”, kaže Kahrović.

Jedan od načina na koji bi moglo da se utvrdi da li je neki proizvod zaista na akciji je ulazak u poslovne knjige trgovca.

“Međutim, to može samo tržišna inspekcija. Drugi način je da ljudi prate cenu određenih artikala, posebno namirnica, koje stalno kupuju i time samostalno utvrde da li se zaista radi o akciji ili ne”, kaže naš sagovornik.

On potrošačima koji smatraju da su prevareni predlaže da trgovca prijave tržišnoj inspekciji ili Udruženju za zaštitu potrošača.

M. Jovčić- H. Ziljkić

Tekst je nastao u okviru projekta „Slobodni mediji za slobodne građane“, koji sprovodi Free media. 

Projekat se realizuje u okviru Programa malih medijskih grantova koji finansira Ambasada SAD a administrira Media i Reform Centar Niš. Stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove MRCN i Ambasade SAD već isključivo autora.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Najnovije vesti