Istraživanje „Opažanja i stavovi žena na menadžerskim pozicijama u lokalnim medijima“, koje je uradila Asocijacija nezavisnih lokalnih medija „Lokal pres“, pokazuje da je samo 11 odsto ispitanica potvrdilo da su menadžerke u medijima u kojima su pretežno muškarci.
Rezultati su pokazali i to da menadžerke u medijima civilnog sektora više strahuju za svoju online i fizičku bezbednost od koleginica u komercijalnim medijima.
“Što su kraće na upravljačkim pozicijama i što imaju manje zaposlenih u svom kolektivu postaju i više zabrinute za svoju bezbednost. Menadžerke u medijima civilnog sektora su daleko češće izložene napadima od svojih koleginica u komercijalnim medijima, ali sve podjednako ne prijavljuju te napade, jer su nezadovoljne nepostupanjem nadležnih institucija“, navele su one.
Među ženama koje su prijavile napade njih čak oko 80 odsto izjavile su da su bile nezadovljne postupcima prema njima.
Uznemiravanje
Uznemiravanje je dominantan oblike koji se primenjuje na menadžerke u obe vrste medija.
“U medijima civilnog sektora pored uznemiravanja i uživo i online prisutne su pretnje i prozivke u provladinim medijima. Jedna ispitanica je bila izložena mizoginoj, degradirajućoj kampanji u medijima, ali je smatrala da to nisu napadi“, navodi se u istraživanju.
Među platformama koje prednjače kada se uznemeravajuće poruke šalju najprepoznatiji je Facebook nalog medija, potom komentari, lični emailovi i privatni Facebook profili.
Kod menadžerki u medijima civilnog sektora komentari i Facebook jednako prednjače, dok je interesantan podatak da su menadžerke komercijalnih medija navele veću raznovrsnost platformi sa kojih su ih dobijale.

Faktori napada
Za menadžerke medija civilnog sektora uredjivačka politika je prvi razlog za napade i pretnje, a slede trenutna negativna atmosfera i pol.
Sa druge strane, menadžerke komercijalnih medija ocenjuju da su trenutna negativna atmosfera, potom manja vidljivost pritisaka i napada zbog lokalne prirode medija važniji faktori koji doprinose napadima od uredjivačke politike.
One su prepoznale i politički stav kao faktor napada.
Iskustva menadžerki u medijima civilnog sektora i komercijanim medijima su različita.
“Menadžerke OCD medija kao prva četiri iskustva navele: osećaj dodatno ugrožene bezbednosti, teškoće u poslovanju, negativni uticaj na poslovni napredak, pa tek onda sa su izbegavali određene teme i priče. Ovo ponovo ukazuje na veću zabrinutost za bezbednost menadžerki iz OCD medija. U komercijalnim medijima situacija je drugačija. Prvo iskustvo na listi je izbegavanje tema, potom su razmišljale o promeni profesije, pa tek onda slede teškoće u poslovanju“, pokazuje istraživanje.
Emocije zbog napada
Od emocija koje su najčešće imale ispitanice su navele da su uglavnom krivile sebe ili druge zbog stresnog iskustva (jak intenzitet), osećaj emotivne tuposti i osećale su se izuzetno nervozno i anksiozno (veoma jak intenzitet).
Intenzitet emocija je jači kod ispitanica sa manje iskustva u ovom poslu dok one sa više godina čini se lakše podnose. Jače reakcije beleže i menadžerke komercijalnih medija.
Ovo istraživanje Lokal pressa pokazuje i da osećaj izloženosti pritiscima zbog toga što su žene imaju najviše menadžerke u medijima civilnog društva, a potom one sa najmanjim stažom, od jedne do pet godina.
Seksualnih uznemiravanja u lokalnim medijima nema previše, tek nešto oko 20 odsto ispitanica ih je obeležilo u svojim odgovorima.
Plate menadžera i zadovoljstvo
Jedno od pitanja je bilo i da li su menadžerke zadovoljne napretkom u karijeri, na koje je preko polovine ispitanica odgovorilo potvrdno.
“Zadovoljstvo je veće kod menadžerki medija civilnog sektora, čak 80 odsto. Preko polovine onih koje ocenjuju da su njihove zarade niže od zarada muškaraca na istim pozicijama procenjuju da su najmanje 25 odsto manje plaćene za isti posao“, navode u ovom straživanju.
U komercijalnim medijima je ograničenje mogućnosti za napredovanje i usavršavanje na prvom mestu, a u medijima civilnog sektora nedostatak podrške u profesionalnom okruženju. Privatne obaveze je istakla kao uzrok jedna mlađa menadžerka.
Rezultati ovog istraživanja, koje je dalo uvid u specifične probleme i perspektive koje oblikuju svakodnevni rad liderki u ovoj oblasti, predstavljeni su krajem januara na dvodnevnom plenumu „Žene menadžerke u lokalnim medijima“, koji je okupio 15 menadžerki lokalnih medija.
Ovaj događaj bio je prilika za razmenu iskustava, analizu izazova s kojima se žene na rukovodećim pozicijama suočavaju i unapređenje njihovih veština kroz stručne sesije i radionice.
A. Bajrović