Naši sagovornici ukazuju na činjenicu da su osim širenja kruga prijatelja i putovanja, uspeli da promene svoje vidike, unaprede brojne veštine, ali i izađu iz zone komfora.
Novopazarka Mejrema Nicević smatra da je neformalno obrazovanje ono bez čega formalno ne može da dobije kompletnu čar.
“Time sto sam učestvovala na raznim treninzima, seminarima, radionicama, kursevima i praksama bilo je nešto najbolje što sam mogla da uradim sebi i što mi je služilo da postanem osoba koja sam danas. Na način na koji je neformalni angažman uticao na mene najbolje svedoči moje iskustvo, stečeni prijatelji širom sveta, popunjen CV, izgrađeno samopouzdanje, obogaćen vokabular, nova saznanja i važne informacije“, rekla nam je Mejrema.

Ona dodaje da je sve ovo promenilo njenu viziju, filozofiju života, način na koji gleda na svet i unapređenje njenih veština.
“Posebno bih izdvojila internacionalnu praksu, na koju sam otišla preko organizacije AIESEC, a koja se održavala u turskom gradu Izmiru, gde smo sa ljudima širom sveta, najvise studentima iz severne Afrike i Bliskog istoka, predavali engleski jezik. Ova praksa, koja je trajala šest nedelja, donela mi je nezaboravne uspomene, ogromno znanje, ljude koji su mi ostali prijatelji i danas, a koje se rado sećam”, izdvojila je Mejrema.
Student Džemil Nikšić takođe dugi niz godina učestvuje na razmin programima edukacije u zemlji i inostranstvu, od biznisa do ekologije.
U početku je to je za njega predstavljalo ispunjavanje vremena i upoznavanja novih ljudi, ali kako je vreme odmicalo uvideo je sve koristi od neformalnog obrazovanja.

“Iako moje iskustvo nije baš najveće, jedna stvar koju sam naučio je da svaka promena dolazi postepeno od najmanjeg ka najvećem. Drugim rečima, svaki problem moramo da rešimo individualno, u svom malom krugu prijatelja i porodice, komšiluka i zajednica“, priča nam Džemil.
On tvrdi da su mogućnosti za sticanje neformalmnog obrazovanje na nacionalnom i internacionalnom nivou velike.
“Pored brojnih sajtova možete zapratiti i organizacije koje često imaju aktivnosti neformalnog tipa, a jedne od najkorisnijih mediuma za to su fejsbuk grupe. Obično imaju naziv erasmus+, erasmus+ Srbija i ostalo. Važno je probiti led u aktivizmu, jer kada krenete stižu vam razni pozivi”, pojašnjava Džemil.
Mlada umetnica iz Novog Pazara Aida Camović priča da je u svet neformalnog obrazovanja ušla pre nekoliko godina, preko jedne nevladine organizacije.
“Dok sam bila aktivna u Forumu za kreativno delovanje (Fokred) preko njih sam dobijala informacije i pozive za učešće na seminarima, ali sam nekada i sama nalazila konkurse prateći profile različitih omladinskih organizacija u Srbiji, kao što su KOMS i NAPOR, ali i različite sajtove”, istakla je Aida.
Ona tvrdi da joj je neformalno obrazovanje promenilo život, a jedan od prvih programa koji je posetila preko Fokreda bio je “Mladi ambasadori kulture”.

“To mi je omogućilo da upoznam najpre sebe, svoje mogućnosti i stvari koje mogu da popravim poput komunikacije, da naučim da organizujem događaje i da unapredim svoj javni nastup. Upravo je unapređenje veština javnog nastupa ono što mi je najviše značilo i omogućilo kasnije mnoge prilike, kao što su učestvovanje na festivalima, praksama za posao, tribinama ili nastupima na televiziji”, rekla je Aida.
Učenica novopazarske Gimnazije Fatima Đulovic učestvovala je na raznim seminarima, omladinskim razmenama i tening kursevima. Pristup neformalnoj edukaciji, kako navodi, joj je i više nego dobrodošao.
Ova mlada devojka tokom jednog projekta zbližila se sa cimerkom Belgijankom, koja joj je nakon toga dolazila u posetu.

„Upoznajući razne ljude i kulture širom Evrope, naučila sam veliki broj korisnih stvari, razvila brojne veština, naučila da razmišljam van kutije i izašla iz svoje zone komfora. Preporučila bih svim mladim ljudima da bar jednom u životu apliciraju za neki od Erasmus+ projekata za mlade, jer je iskustvo koje steknete za tih nekoliko dana zaista neprocenjivo”, rekla nam je uz osmeh.
Svestrani student Nizar Hukic takođe je učestvovao na brojnim omladinskim seminarima, konferencijama i treninzima koji su značajno uticali na formiranje njegove ličnosti.
”Sa 16 godina sam bio aktivan član Kancelarije za mlade u Novom Pazaru, prošao sam škole glume, Unescovu radionicu sastanka mladih na polju kohezije, Balkansku omladinsku školu, na kojoj sam kao najbolji učesnik dobio stipendiju. Radeći prestavu Hesinški odbor koja je bila uspešna i predstavljena u Novom Pazaru, Sjenici i Tutinu, zakođe sam naučio mnogo”, kaže on.

Većina naših sagovornika prošla je kroz brojne škole neformalnog obrazovanja koje je organizovala nevladina organizacija “Svetionik” iz Novog Pazara.
Predsednik ove organizacije Mirza Aličković objašnjava da u radu sa mladima imaju različite vrste obuka za ojačavanje njihovih kompetencija i kapaciteta.
“Učimo mlade ljude kako da napišu CV, motivaciono pismo, kako da nađu posao, napišu projekat. Nudimo im različite vrste debata, javnih nastupa, obuka za upoznavanje sa političkim sistemom, demokratijom, diplomatijom i uopšte kako mogu da prošire svoje vidike”, rekao je Aličković.
On kaže da u ovoj organizaciji poslednjih godina postoje tri programa edukativnog karaktera, koji se obnavljaju.
“Kroz stipendiranje mladi prolaze nekoliko obuka, u okviru kojih stiču razne akademske veštine, prolaze radionice za unapređivanje mentalnog zdravlja. Balkanska omladinskka škola se realizuje poslednjih šest godina i u okviru nje se bavimo društvenim i humanističkim naukama, učesnici imaju šansu da putuju u zemlji i inostranstvu, te da razvijaju kritičko promišljanje”, kaže nam Aličković.
On dodaje da postoji i škola multikulturalnosti, čiji učesnici su Bošnjaci i Srbi, koji zajedno sprovode različite programe, sa ciljem prevazilaženja predrasuda.
Neki od sajtova koje oni koje smo zainteresovali ovim tekstom mogu da posete, da nađu prilike za studentske razmene, treninge i seminare su: www.mis.org.rs http://www.napor.net/ https://www.hocu.ba/ www.salto-youth.net
Tekst i fotografije: Nizama Bronja, Privatna arhiva
Nizama je jedna od učesnica Škole novinarstva, koju je organizovalo Udruženje “Svetionik” u prethodna dva meseca.