Autorka priručnika Hasna Ziljkić za portal Free media kaže da upotreba softvera postaje nužna, te da nastavnici islamske veronauke imaju potrebu i želju da idu u korak sa tehnološkim dotignućima u nastavi.
„Knjiga se bavi savremenom nastavom i potrebom za modernizacijom metoda u okviru islamske veronauke, stavljajući je u širi kontekst obrazovnog sistema Srbije. S obzirom da je primena tehnoloških dostignuća u obrazovnom sistemu u našoj zemlji još u fazi razvoja, ni islamska veronauka u tom pogledu ne zaostaje za drugim predmetima“, ističe Ziljkić.
Priručnik se sastoji od pet poglavlja i zapravo predstavlja autorkin master rad, koji je odbranila na Fakultetu islamskih nauka u Beogradu 2019. godine.
„S obzirom na to da se u međuvremenu nije ništa bitno promenilo, kada govorimo o predmetu islamske veronauke, odlučila sam da rad pretočim u knjigu. Svakako to ne bih mogla bez ogromne podrške prijatelja, osoba iz struke, mentora, a pre svega biblioteke ‘Dr Ejup Mušović’ iz Tutina, koja je izdavač“, naglašava ona.
Nedostatak tehničkih uslova, posebno u školama u Sandžaku, vidi kao glavni problem u primeni kvalitetne digitalne nastave.

„Analiza nastavnih programa, kompetencija nastavnika i tehničkih mogućnosti ukazuje na potrebu za razvojem prilagođenih obrazovnih softvera. Anketa sprovedena među veroučiteljima u Novom Pazaru, Tutinu i Prijepolju pokazala je da postoji interesovanje i spremnost za uvođenje savremenih metoda. Ipak, izazov ostaje izrada kvalitetnih digitalnih materijala i njihova implementacija u nastavu“, navodi Ziljkić.
Ona u svojoj knjizi ukazuje na nedostatak istraživanja i institucionalne podrške za predmet islamske veronauke, ističući njegov značaj i potrebu za naučnim pristupom.
Upoređujući proces učenja i podučavanja u odnosu na period s početka ovog veka, ona zaključuje da su promene takve da čak dovode u pitanje školu kao klasičnu instituciju kakvu poznajemo vekovima.
„Najčešće se danas pominje multimedija, virtuelna realnost, ekspertni sistemi, obrazovni računarski softver, učenje na daljinu, elearning, dok smo ranije imali didaktičke medije, koje čak nisu u dovoljnoj meri ni zaživele u školama. Aktuelni problem je nepostojanje tehničkih uslova za uspešnu realizaciju savremene nastave, ali pozitivno je to što nema otpora prema promenama u redovima prosvetnog kadra koji je u službi religije islama“, smatra ona.

Ističe da didaktički softver može značajno unaprediti nastavu islamske veronauke, ali da nisu svi sadržaji pogodni za takav pristup.
„Multimedijalni pristup – kombinacija slike, zvuka i video zapisa – olakšava učenicima, posebno mlađima, usvajanje složenih pojmova i kultura povezanih s islamom. To se posebno odnosi na sadržaje kao što su praktikovanje namaza, učenje arapskog pisma i razumevanje kur'anskih tekstova. Međutim, nisu svi sadržaji pogodni za digitalnu obradu. Apstraktni koncepti poput Božije egzistencije i svojstava, teško se mogu preneti kroz računar, jer prevazilaze čulnu percepciju. Zato je važno da digitalni alati budu dopuna tradicionalnim metodama, a ne njihova zamena“, objašnjava Ziljkić.
Dodaje da obrazovni softveri mogu omogućiti diskusije i istraživačke zadatke koji podstiču kritičko mišljenje i dublje promišljanje o ovim temama, ali da ključnu ulogu ima nastavnik.
„Digitalni alati su korisna podrška, ali ne mogu zameniti lični pristup i pedagoški rad u prenošenju duhovnih vrednosti. Ipak, ključnu ulogu i dalje ima nastavnik, koji treba da usmeri učenike i pruži im kontekst za ispravno razumevanje“, naglašava Ziljkić.
Cilj joj je, kaže, da svojom knjigom podstakne veroučitelje na profesionalno usavršavanje i prihvatanje savremenih obrazovnih tehnologija.
Kako bi proverila hipotezu da se nastava islamske veronauke može realizovati putem softvera, Ziljkić je anketirala veroučitelje u sandžačkim školama.
„Na osnovu njihovih odgovora evidentno je da pojedinci ulažu maksimalne napore da na adekvatan način osmisle nastavni čas, onako kako će učenicima biti zanimljiv i na taj način postići željeni cilj. Ali to je, za sada samo želja i htenje nastavnika“, zaključuje ona.
S obzirom da knjiga ima i interaktivni karakter, jer, između ostalog, sadrži i upitnik za veroučitelje, može se očekivati da istraživanja o digitalizaciji nastave u oblasti islamske veronauke budu nastavljena.
S. Ljajić