Novopazarac Haris Rahić završio je osnovne studije slikarstva u klasi profesora Gordana Nikolića i master akademske studije, u klasi profesora Radomira Kneževića na Fakultetu likovnih umetnosti (FLU) u Beogradu. Do sada je imao pet samostalnih i učestvovao na mnogobrojnim kolektivnim izložbama. Dobitnik dve nagrade na Festivalu stvaralaštva mladih u Novom Pazaru, kao i treće nagrade na Likovnom salonu mladih u Novom Pazaru. Član je ULUS-a od 2019. godine. Živi u Beogradu, a trenutno je u završnoj fazi doktorskih umetničkih studija pod mentorstvom profesora Gorana Jovića, na FLU.
Free media: U toku su pripreme za Vašu samostalnu izložbu u Beogradu. Kada i gde će biti otvorena i šta posetioci mogu da očekuju?
Rahić: Izložba će biti otvorena 1. aprila naredne godine u Galeriji Kolarac. To će biti moja prva samostalna izložba u ovom formatu. Taj celokupni ciklus nazivam “fluid”, što je zapravo termin koji označava materiju koja se neprestano deformiše pod uticajem nekog napona, koji je takođe i deo mog doktorskog umetničkog projekta pod nazivom “Od realnog ka imaginarnom; Apstrahovane dimenzije predmetnosti”. Posetioci mogu očekivati radove koji do sada nisu nigde izlagani, niti viđeni putem socijalnih mreža.
Free media: Šta je najveća inspiracija za Vaš stvaralački rad i koje motive uglavnom obrađujete?
Rahić: Najveća inspiracija za stvaralački rad proizilazi iz univerzalnih principa kretanja, toka i povezanosti, koji su prisutni u prirodi, ljudskoj psihi i samom životu. Inspiracija se oslanja na filozofsku i introspektivnu refleksiju, gde istražujem kako se nevidljivi impulsi misli, emocija i energije mogu transformisati u vizuelni jezik linija, boja i oblika. Nadahnuće crpim iz organskih formi koje se javljaju u prirodi – spirale, talasi, vrtlozi i beskonačne krivine. Ove forme često predstavljaju prirodni poredak i harmoniju, čak i u naizglednom haosu. Korišćenje spiralnih i vijugavih formi ukazuje na istraživanje beskonačnosti i cikličnosti života. Linije se ponavljaju, prepliću i vraćaju, podsećajući na večni tok vremena i promene, ali i na ideju neprekidnog stvaranja. Inspiracija je delom povezana i sa filozofskim principima poput taoizma ili fraktalne geometrije, gde se život odvija u ponavljajućim obrascima različitih razmera.

Free media: Gde najviše volite da slikate?
Rahić: Ključni elementi za mene su mir, svetlost, sloboda izraza i povezanost sa inspirativnim okruženjem, tako da bih rekao da moj atelje, gde trenutno i radim, u kući gde su nekada živeli moj deda i nana. Najvažnije je da mi prostor i uslovi omogućavaju da izrazim svoj unutrašnji svet bez ograničenja.

Free media: Koja Vam je slika najdraža, a na koju publika najbolje reaguje?
Rahić: Lično nikada nisam imao sliku koju bih izdvojio kao najdražu. Najveću povezanost imam sa radovima u kojima je bila prisutna i moja mama, kao moj neiscrpan vid podrške, jer su to i radovi u kojima je u neku ruku i ona “saučesnik”. Dok mi kao umetnici možemo biti emocionalno vezani za određene slike zbog njihovog značenja i procesa stvaranja, reakcija publike često zavisi od univerzalnosti izraza, emocionalne snage boja i linija, kao i načina na koji slika otvara prostor za interpretaciju. Rekao bih da je primer toga slika pod nazivom “Axis Mundi”.
Free media: Ko je najviše na Vas uticao da postanete to što ste danas, članovi porodice, nekiumetnik ili je sve počelo sasvim spontano?
Rahić: Od samog početka, roditelji su imali ključnu ulogu u mom stvaralačkom razvoju. Njihova ljubav prema umetnosti, podrška mojoj ranoj kreativnosti i uverenje u moj potencijal pružili su stabilnu osnovu na kojoj sam gradio svoju umetničku karijeru. Bez obzira na to što nisu bili direktno umetnici, roditelji su uvek podsticali moju slobodu izraza, dopuštajući mi da istražujem različite medije i tehnike. Ovaj nesebičan odnos omogućio mi je da se osećam sigurno i samouvereno u svom stvaralaštvu. Iako sam imao snažnu podršku i inspiraciju od strane porodice, mentora i drugih umetnika, moj umetnički put je ipak imao i element spontane kreativnosti. Bilo je trenutaka kada sam napustio sve prethodne tehnike i pristupe i potpuno se prepustio trenutnom umetničkom impulsu. Ova spontanost u mom stvaralaštvu omogućila mi je da se oslobodim i da često tražim nove, neočekivane pravce.

Free media: Kada je nastala Vaša prva slika, a kada je bio trenutak kada ste shvatili da ćete se slikarstvom baviti celog života?
Rahić: Sećam se trenutaka kada sam bio mali, kada je crtanje i slikanje predstavljalo igranje i istraživanje, a ne nešto što se mora raditi sa ozbiljnošću. Ali sa vremenom, odlazeći redovno kod našeg priznatog umetnika, slikara Rešada Prtinca, postepeno je, uz njegovu podršku, postajalo jasno da je to mnogo više od toga. Umetnost je postala moj jezik za razumevanje sveta, moj način da se izrazim i da ujedno razumem svoje unutrašnje stanje. Najpre je to bilo nešto što je pružalo utehu, kasnije je postalo alat za analizu i introspekciju. Jedan od ključnih trenutaka došao je tokom studija, kada sam imao priliku da radim sa mentorima Gordanom Nikolićem i Radomirom Kneževićem, koji su mi omogućili da dublje zaronim u tehniku i filozofiju umetnosti. Iako sam već bio posvećen, tada sam shvatio da umetnost nije samo veština ili hobi. Počeo sam da shvatam umetnost kao proces samospoznaje i društvene refleksije. Kroz rad sa mentorima i istraživanje različitih tehnika, shvatio sam da je umetnost način da se komunicira sa svetom i da se postavljaju pitanja na koja možda nemamo odgovore, ali koja traže da se uopšte postave.
Free media: Kada pričamo o umetnosti u Novom Pazaru, zanima nas koliko ova sredina pruža slobode umetnicima, ima li dovoljno uslova i izložbenih prostora za ovako veliki broj umetnika u gradu?
Rahić: Umetnost u Novom Pazaru pruža određenu slobodu, ali je i suočena sa izazovima specifičnim za manji grad. Umetnici imaju mogućnost da istražuju društvene teme, stvaraju radove koji odražavaju kulturnu baštinu, kao i da razvijaju svoj osobni umetnički izraz. Ipak, prepreke poput nedostatka infrastrukture, manjih galerijskih prostora i društvenih normi mogu usmeriti umetnost u određenim pravcima, dok istovremeno pružaju umetnicima izazov da nađu alternativne načine da predstave svoja dela i privuku pažnju. S obzirom na globalnu povezanost, umetnici iz Novog Pazara imaju mogućnost da prošire svoj doseg kroz internet i međunarodne mreže, čime dobijaju šire platforme za izražavanje svoje umetnosti. Ono što me veoma raduje jeste to da je Novi Pazar bogat mladim umetnicima i da ta brojka iz dana u dan raste. Porastom broja umetnika u našem gradu stvara se i mogućnost za novim izložbenim prostorima.

Free media: Živite na relaciji Novi Pazar-Beograd. Koliko unutrašnjost, odnosno ovdašnji život sputava i koči umetnike, a koliko Vam prestonica pruža širine?
Rahić: Novi Pazar pruža umetnicima prirodne resurse, kulturnu baštinu, intimnost i slobodu za stvaranje. Iako grad može imati neka ograničenja u pogledu savremenih umetničkih resursa, njegova specifičnost i bogatstvo tradicije pružaju umetnicima poseban prostor za istraživanje i umetnički razvoj. Novi Pazar je mesto gde umetnici mogu svoj rad ukoreniti u tradiciji, a opet ga oblikovati kroz savršenstvo kreativnog izraza. Sa druge strane, Beograd pruža veće mogućnosti za umetnički razvoj, ali može nositi i pritisak konkurencije i komercijalizacije umetnosti. Iako konkurencija u Beogradu može biti veća zbog veće koncentracije umetnika, ona može biti motivacija za umetnički rast. Stalni susreti sa kolegama i nova umetnička iskustva izazivaju umetnike da stalno traže nove načine za izraziti svoju kreativnost i da se takmiče za prestižna izlaganja i projekte. Život na relaciji Novi Pazar – Beograd omogućava umetnicima da spoje najbolje od oba sveta: stabilnost i inspiraciju manjih sredina, zajedno sa dinamičnim umetničkim tržištem i mogućnostima koje Beograd nudi.

Free media: Šta je Vaš savet mladima koji žele da se bave slikarstvom, odnosno umetnošću uopšte?
Rahić: Kako slikarstvo, tako i umetnost uopšte, je put koji zahteva strast, istraživanje, upornost i otvorenost za nove izazove. Zajednica, mentorstvo i proces kontinuiranog učenja ključni su za umetnički razvoj. Najvažnije je da se bavite umetnošću sa svesnošću, da je shvatite kao način života i da je koristite kao alat za istraživanje sveta oko sebe. Iako je važno razviti lično prepoznatljiv stil, nemojte se ograničavati. Umetnost je proces istraživanja i tokom njega ćete se stalno menjati i evoluirati. Otvorenost prema novim idejama i eksperimentisanje sa različitim tehnikama i stilovima omogućava vam da rastete kao umetnik. Greške su sastavni deo tog puta. Razvijajte sposobnost da naučite iz svojih grešaka i da ih gledate kao korak ka napretku. Bez obzira na to koliko godina imate ili koliko dugo se bavite umetnošću, učenje nikada ne prestaje. Budite dosledni, ali fleksibilni u svom stvaralaštvu – ne bojte se da promenite pravac ako to osećate kao ispravno. Neke od najlepših umetničkih otkrića dolaze upravo iz procenjivanja onoga što nije išlo kako ste zamislili. Svaka greška je prilika za učenje i napredovanje. Nema umetnosti bez deljenja s drugima. Važno je da ne ostavite svoje radove samo za sebe. Tražite galerije, umetničke festivale, radionice i online platforme gde možete izložiti i deliti svoja dela. Publika može biti izvor povratnih-informacija, ali i inspiracije. To vas povezuje sa širim svetom i omogućava da vaš rad bude prepoznat. Budite strpljivi i uporni, jer se uspeh ne postiže preko noći. Kroz rad, posvećenost i upornost vremenom ćete postati sve bolji umetnik i vaša dela će imati dublji značaj.
M. Smailović
Foto: Ustupljene fotografije Haris Rahić