Ova bašta je deo projekta “Niklo kao ja”, čiji je cilj da ponudi direktan odgovor na već nastale negativne posledice klimatskih promena, a koji A1 Srbija realizuje uz podršku evropske organizacije “Propulsion” i Šumarskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Tim profesionalnih baštovana uz podršku građana posadio je kišnu baštu u Novom Pazaru kod Centra za socijalni rad.
„U saradnji sa lokalnom samoupravom izabrali smo upravo ovu lokaciju, jer ćemo, osim osnovnih benefita koje bašta pruža, doprineti i smanjenju toplotnog ostrva koje se neizbežno stvara u centru svakog većeg grada. Za formiranje kišne bašte koristili smo autentične sadnice i materijale karakteristične za ovo područje“, rekla je Amela Greksa, pejzažna arhitektica projekta.
Glavna funkcija kišne bašte je ublažavanje efekta klimatske krize na gradske sredine.
Kišna bašta je jednostavan sistem – sadnja u konusnim lejama u zemlji, odnosno udubljenje u zemlji čija je funkcija da primi određenu količinu vode tokom jačih padavina, a da zadrži vlagu što duže tokom sušnih perioda.

Ove sadne jame su opremljene otpornim biljkama i malčem. Kišne bašte, iako prvenstveno povezane sa očuvanjem životne sredine, takođe imaju značajan uticaj na mentalno zdravlje i doprinose kvalitetu života svih nas.
Ova prirodna okruženja pružaju prostor za relaksaciju, odmor i opuštanje. Fizički kontakt s prirodom dok se održava bašta ili se jednostavno boravi u njoj može smanjiti stres, poboljšati raspoloženje i smanjiti simptome anksioznosti.
Kišna bašta u Novom Pazaru će, zajedno sa preostalih devet kišnih bašti iz Srbije, biti prikazana na sajtu www.svetkakavzelis.rs, na kom će odvijati i glasanje za najlepšu, ali ono što je još važnije je to da će 10 gradova u Srbiji dobiti svoje prve kišne bašte.
A1 je prva telekomunikaciona kompanija u Srbiji koja je započela sa praksom instaliranja solarnih panela na mrežnu infrastrukutu sa ciljem da do kraja 2023. dostigne cifru od čak 5.600 što je dovoljno energije za napajanje čak 750 domaćinstava.
Takođe, ovo je prva kompanija u Srbiji koja je uvela Eco Rating, međunarodnu metodologiju koja procenjuje uticaj telefona na životnu sredinu, sa ciljem da motiviše i inspiriše korisnike da donose ekološke izbore, ali i celu industriju mobilnih telefona da ubrza tranziciju ka modelu cirkularne ekonomije za mobilne telefone.
Tekst: A1 Srbija
Foto: Dženan Hajrović